Segregujemy śmieci - scenariusz
SCENARIUSZ ZAJEĆ- PRZEDSZKOLE
Grupa dzieci 3i 4 letnich
Temat: SEGREGUJEMY ŚMIECI
Cele ogólne:
• Kształtowanie proekologicznych nawyków w codziennym życiu
• Poznanie zasad dotyczących segregacji śmieci
• Wprowadzenie pojęć segregacja i recykling
Cele operacyjne:
DZIECKO:
• Potrafi skupić uwagę na słuchanym utworze
• Chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych
• Zna kolory pojemników na odpady
• Segreguje odpady
• Rozumie pojęcie terminów segregacja i recykling
• Współpracuje z innymi dziećmi podczas wykonywania plakatu
Formy pracy:
• Indywidualna, zespołowa, grupowa
Metody pracy:
• oglądowe, słowne, aktywizujące
Pomoce dydaktyczne:
tekst wiersza, woreczki gimnastyczne, kolorowe kosze np. pudełka z butów oklejone papierem kolorowym, taśma malarska, emblematy koszy na śmieci, różne odpady, karty pracy, laptop z dostępem do internetu, arkusz papieru, kredki pastelowe
Przebieg:
1. Powitanie: „Pizza z serem”. Link do rymowanki: https://www.youtube.com/watch?v=TIZVgSt43IQ
2. „Kosz na śmieci”- wprowadzenie dzieci w temat dnia poprzez wysłuchanie wiersza D. Gellner.
Raz widziały w parku dzieci, co wyprawiał kosz na śmieci.
Pod czerwone wziął się boki i urządzał dzikie skoki.
Przez parkowe pędził dróżki, rozrzucając szkła i puszki.
I przemykał alejkami z papierami za uszami.
Tu coś zgubił, tam coś rzucił. Wreszcie w krzakach się przewrócił.
Zawołały w końcu dzieci:
- Kosz na śmieci! I tak śmieci?
Kosz zza krzaka nos wystawił, śmietnikowy strój poprawił,
Spod śmieciowej zerknął grzywki:
- Chciałem trochę mieć rozrywki! Od lat w jednym miejscu stałem…
Nikt z nas nie jest ideałem!
Rozmowa na temat wysłuchanego tekstu:
- Co zobaczyły dzieci w parku?
- Co robił tytułowy kosz na śmieci?
- Czy dzieciom podobało się zachowanie kosza?
- Dlaczego kosz rozrabiał w parku?
- Czy wolno śmiecić w parku, w lesie, w drodze z przedszkola do domu?
- Gdzie należy wyrzucać odpady?
3. „Wrzuć śmieć do odpowiedniego kosza”- zabawa ruchowa. Każde dziecko dostaje trzy woreczki gimnastyczne w trzech kolorach. Stają (jedno za drugim) na linii wyznaczonej taśmą i wrzucają kolorowe woreczki gimnastyczne do odpowiednich koszy tj. żółty woreczek do żółtego kosza, czerwony do czerwonego, zielony do zielonego.
4. „Recykling” wspólne obejrzenie bajki edukacyjnej, która wprowadza dzieci w temat segregacji. Link do bajki: https://www.youtube.com/watch?v=ONecKGJBa_M
5. „Segregujemy śmieci”- zabawa dydaktyczna. Praktyczne segregowanie odpadów. Chętne dzieci trzymają emblematy koszy na śmieci a dookoła nauczyciel rozsypuje różne odpady: puszki, butelki, kartony, gazety, butelki, baterie, skorupki jajek, obierki z warzyw itp. zadaniem dzieci jest wybranie jednego z nich i dopasowanie do koloru kosza. Nauczyciel zwraca uwagę na potrzebę odkręcania butelek i ich zgniatania w celu oszczędzania miejsca, uwrażliwia na niebezpieczeństwo wyrzucania baterii i leków do kosza, a także na możliwość oddania nieużywanych zabawek i odzieży innym osobom, którym mogą one się jeszcze przydać.
6. „Wysypały się śmieci” zabawa ruchowa. Dzieci idą w kole podnosząc wysoko kolana. Nauczyciel mówi im, że są w parku. Na hasło oznaczające odpady (pusta butelka, słoik, gazeta, itp.) dziecko robi skłon aby go podnieść. Aby podnieść stopień trudności można użyć liczebników. Czyli dwie butelki- dwa skłony, 3 butelki- 3 skłony itd. Na hasło oznaczające naturę (ptaszek, drzewo, słońce itp.) dzieci stają nieruchomo i robią z rączek lornetkę. Na hasło KOSZ skaczą w miejscu obunóż.
7. Karta pracy: https://www.facebook.com/tworczosowki/posts/karty-pracy-dla-przedszkolak%C3%B3w-segregacja-%C5%9Bmieci-dbajmyoprzyrodehttpsdrivegoogle/108638520819885/