Sprawozdanie z pracy plastycznego kółka
Sprawozdanie z pracy kółka plastycznego działającego przy Przedszkolu nr 14 w Tarnowie w roku szkolnym 2005/2006.
Dzieci są kreatywne z natury, dlatego tą wspaniałą zdolność należy w nich pielęgnować i rozwijać. Jak pokazuje praktyka, kształcenie i rozwijanie umiejętności artystycznych stanowi podstawę rozwoju twórczości dziecięcej. Rozbudzanie zainteresowania sztuką, plastyką, odkrywaniem w sobie naturalnych predyspozycji i uzdolnień skłania dzieci do samodzielnej twórczości i działania.
Celem zajęć prowadzonych w ramach kółka plastycznego było rozwijanie twórczej inicjatywy dziecka, pomysłowości, a przede wszystkim wiary we własne siły, poznanie różnych technik plastycznych, wzbogacić kontakt ze sztuką i jej twórcami. Zajęcia rozpoczęły się w październiku 2005r., w grupie dzieci 4,5-letnich i odbywały się systematycznie raz w tygodniu do czerwca 2006r. Tematyka zajęć dobierana była stosownie do pór roku, omawianych tematów, konkursów organizowanych przez różne instytucje oraz zainteresowań dzieci. Każde zajęcia poprzedzone i zakończone były zabawą ruchową lub integrującą.
Realizując cele programu koła plastycznego nauczyciel ma możliwość kształcić takie umiejętności jak:
- umiejętność twórczego działania
- poszukiwania
- tworzenia
- korzystania z różnych źródeł informacji
- stosowania różnych środków wyrazu plastycznego
- obserwowania
- umiejętność rysowania, szkicowania, malowania, itp.
- wykonywania dekoracji okolicznościowych
- próby łączenia technik plastycznych i stosowania różnych materiałów
- analiza prac plastycznych
- próby wartościowania prac i dzieł
- zbieranie reprodukcji, ciekawych okazów przyrodniczych (kamieni, korzeni, kory, szyszek ipt.).
Dla osiągnięcia zamierzonych celów należy pobudzić dzieci do twórczego myślenia i działania, wzbogacać strukturę poznawczą i emocjonalno – motywacyjną. Realizacji założonych celów może dokonywać równolegle z programem wychowania przedszkolnego dla danej grupy wiekowej, do którego ten plan jest dostosowany.
PAŹDZIERNIK
- Zapoznanie z pracownią (materiałami, narzędziami itd.).
- Omówienie sposobów korzystania z pracowni – zmiany wody, miejsca składania materiałów i prac oraz zasad bezpieczeństwa.
- Wspólne wymyślanie nazwy galerii – „Pod tęczą” .
- Malowanie dłoni farbą plakatową i odciskanie śladu na dużym, kolorowym kartonie „Drzewko przyjaznych dłoni”.
- „Co niesie jesień ?” – malowanie farbami plakatowymi; nauka mieszania kolorów na palecie.
- Poznajemy techniki rysunkowe – spotkanie z artystą plastykiem p. Aleksandrą Zuba - Benn
- Rysowanie pastelami liści techniką „frottage”.
- „Czarodziejskie duszki” – nawiązanie do Halloween. Ozdabianie kredkami sylwet duszków wyciętych z białego kartonu. Nauka wiązania kokardek.
LISTOPAD
- Praca plastyczna z odpadów (reklamówki jednorazowe, szary papier, rolki po papierze toaletowym) – „Jesień”. Praca na wystawę przedszkolną w ramach realizacji planu rocznego.
- Warsztaty plastyczne w Domu Malarek w Zalipiu. Zapoznanie z historią zdobnictwa zagród w barwne motywy kwiatowe, pokaz malowania na papierze i ceramice. Zwiedzanie zagrody Felicji Curyłowej. Samodzielne ozdabianie dzwoneczków ceramicznych i łyżek drewnianych kwiatowymi motywami.
- Malowanie abstrakcyjnych kompozycji za pomocą kulki namoczonej w farbie. turlanie kulki w pudełku po czekoladkach, wyłożonym kartką papieru (kulki moczymy w różnych kolorach farb i wkładamy do pudełka pojedynczo).
- Wprowadzenie techniki rysowania świecą – zamalowywanie całej powierzchni farbą. Temat dowolny.
GRUDZIEŃ
- Samodzielne wykonywanie kartek świątecznych z wykorzystaniem kolorowych kartonów, nitek, włóczek, papieru kolorowego, tapet z różnorodnymi wzorami i cekinów. Wklejanie karteczek z wydrukowanymi życzeniami.
- Malowanie choinek techniką „Batik stearynowy” z użyciem świecy i kredek świecowych (wykonanie rysunku choinki świecą lub kredką świecową – zamalowanie powierzchnie kartki farbą plakatową lub akwarelową).
STYCZEŃ
- Rysowanie śladów ptaków i zwierząt leśnych jakie zostawiają na śniegu; Węglem na białej kartce - korektorem na czarnej kartce. Po wcześniejszej obserwacji w ogrodzie i na ilustracjach.
- Wykonanie dekoracji na „Choinkę”- zabawę choinkową. Formowanie kuleczek z waty i łączenie ich ze sobą za pomocą żyłki. Tak wykonanymi łańcuchami ozdabianie sali gimnastycznej i korytarzy.
- Obrysowywanie kartonowych kółek różnej wielkości – rysowanie bałwanków. Porównywanie wielkości kół, przeliczanie. Ozdabianie bałwanka guzikami, naklejanie kapelusza i miotły.
LUTY
- Malowanie palcem, dłonią, pędzlem – operowanie plamą z wykorzystaniem farb plakatowych i akrylowych oraz kartek w różnych rozmiarach i kształtach – temat dowolny.
- Wykonanie pracy przestrzennej z modeliny z wykorzystaniem masy sypkiej- Kotek walentynkowy.
MARZEC
- Kolorowanie tulipanów wyciętych z białego kartonu za pomocą pieczątek z korka - naklejanie ich na żółtą rolkę tapety o grubej fakturze.
- Wykonanie prac na konkurs ogłoszony przez Miejską Bibliotekę Filia Nr 2 – „Krasnoludki są na świecie”. Wykorzystanie różnych technik – rysowanie pastelami, pisakami, kredą kolorową; wyklejanie lub wydzieranie z bibuły, waty, kolorowego papieru, gazety; witraże.
- „Wiosenne kwiaty” – praca przestrzenna z pasków kolorowych kartek, łączenie ich za pomocą samodzielnie wyciętych kółek.
KWIECIEŃ
- Wycinanie z papieru gazetowego kompozycji abstrakcyjnych i naklejanie ich na karton.
- Wykonanie okolicznościowych ozdób i dekoracji z okazji Świąt Wielkanocnych z użyciem różnorodnego materiału (kartki świąteczne, pisanki płaskie i przestrzenne, zajączki i kurczątka z kartonu, pojemników po jogurtach, itp.)
- Malowanie akwarelami na temat „Wiosna dokoła nas” – mieszanie kolorów z wykorzystaniem pędzli, patyczków, piórek itp.
- Wykorzystanie odpadów czystych ekologicznie do rozwijania wyobraźni dziecięcej typu: gazetowe stworki, kukiełki itp.
MAJ
- Ozdabianie brzegów serduszek z czerwonego kartonu za pomocą taśmy dekoracyjnej; naklejanie kwiatów wyciętych z gipiury.
- Nauka składania kartek techniką orgiami – łódeczka, czapka, wachlarz, piekło-niebo.
- Lepienie z masy solnej portretu Taty – uwzględnienie elementów twarzy (usta, nos, uszy, brwi, itd.).
- Malowanie farbami akwarelowymi wyschniętych portretów z poprzednich zajęć;
- naklejanie ich w ramkach wykonanych z kolorowego kartonu i ozdobionych falbankami z krepiny, doklejanie haczyków ze sznurka do powieszenia.
CZERWIEC
- Zabawa kulkami z wykorzystaniem kulek o zróżnicowanej wielkości – łączenie z innymi materiałami.
- Malowanie cienkim pędzlem na płaskim kamieniu, po wyschnięciu pokrycie lakierem – zorganizowanie wystawy.
- Wydzieranka jednobarwna z białym konturem na temat –„Wakacyjne marzenia”.
KORZYŚCI DLA DZIECI;
- rozwijanie dziecięcych talentów,
- kształtowanie i rozwijanie umiejętności artystycznych u dzieci,
- rozwijanie pozytywnego obrazu samego siebie,
- wyrażanie własnej kreatywności,
- kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole.
KORZYŚCI DLA PRZEDSZKOLA;
- promowanie przedszkola w środowisku poprzez poszerzoną ofertę edukacyjną oraz udział w licznych konkursach.
KORZYŚCI DLA NAUCZYCIELA:
- rozwijanie kreatywności,
- zapewnienie atrakcyjności oferty edukacyjnej,
- samorealizacja dająca poczucie satysfakcji,
- inspiracje dla twórczych rozwiązań,
- lepsze poznanie wychowanków.
Autorzy: Urszula Golanowska, Małgorzata Drwal