„Tutaj mieszkam i żyję” - scenariusz pieszej wycieczki po najbliższej okolicy
Grupa: 2,5/3-latki
Liczba opiekunów: 2
Cele ogólne:
- zapoznanie dzieci z najbliższym otoczeniem przedszkola, krajobrazem łąk i ogródków działkowych,
- rozbudzenie wrażliwości na piękno swojej okolicy,
- rozpoznawanie charakterystycznych zabudowań w otoczeniu przedszkola,
- budzenie poczucia identyfikowania się ze swoją miejscowością,
- wdrażanie do umiejętności celowej obserwacji,
- przestrzeganie zasad i reguł wcześniej ustalonych,
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas spaceru.
Cele szczegółowe:
- dziecko zna nazwę swojej miejscowości,
- zna krajobraz pól i ogródków,
- potrafi wymienić i nazwać charakterystyczne budynki w okolicy,
- chętnie i z radością uczestniczy w wycieczce,
- bezpiecznie porusza się podczas wycieczki, przestrzega zasad i norm wcześniej ustalonych,
- zna zasady właściwego zachowania podczas wycieczki.
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna
Metody pracy: pokaz, pogadanka, samodzielnych doświadczeń
Środki dydaktyczne: płyta, zdjęcia z charakterystycznym krajobrazem Godowa, kartki, farby, chusteczki nawilżane do wycierania paluszków.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie przy piosence:
Wszyscy są, witam Was, zaczynamy już czas.
Jestem ja, jesteś ty; raz, dwa, trzy.
2. Odkrywanie i omawianie kolejno obrazków przedstawiających charakterystyczne budynki i miejsca Godowa (np. Urząd Gminy, kościół, boisko).
3. Zabawa ruchowa „Spacer po Godowie” – na dywanie obrazki rozpoznanych miejsc, dzieci spacerują po dywanie do dźwięków muzyki. Kiedy muzyka milknie dzieci odnajdują określony obrazek.
4. Zapoznanie dzieci z celem wycieczki.
5. Przypomnienie zasad panujących podczas wyjścia z przedszkola, przypomnienie zasad bezpiecznego poruszania się poboczem drogi oraz przechodzenia przez jezdnię, a także nieoddalania się od grupy.
6. Przygotowanie do wyjścia. Założenie ubrań, kamizelek odblaskowych, ustawienie się w pary (zwrócenie uwagi na kolejność ubierania).
7. Wyjście z przedszkola z dwoma opiekunami. Przejście poboczem ulicy, zachowanie szczególnej ostrożności przy przechodzeniu przez jezdnię (zatrzymanie się przy drodze, sprawdzenie czy nie nadjeżdża samochód, jeden z opiekunów zabezpiecza jezdnię na wypadek nadjechania samochodu, dzieci z podniesioną jedną ręką przechodzą parami za nauczycielem na drugą stronę).
8. W czasie spaceru dzieci wypatrują charakterystycznych budynków i miejsc poznanych wcześniej, odwiedzanych z rodzicami, odczuwają radość z możliwości spaceru w miejscu, które zna i kojarzy z pobytu z rodziną.
9. Nauczyciel przystaje w bezpiecznym miejscu i omawia z dziećmi krajobraz lub charakterystyczny budynek – drugi opiekun zabezpiecza tył grupy, dzieci stosują się do wcześniej ustalonych zasad bezpieczeństwa i zachowania podczas wyjścia poza teren przedszkola.
10. Powrót do przedszkola z zachowaniem szczególnej ostrożności podczas przechodzenia na drugą stronę ulicy w miejscu dozwolonym. Przejście poboczem, w parach z nauczycielem na początku i na końcu grupy.
11. Rozbieranie kamizelek i ubrań w szatni ze zwróceniem uwagi na kolejność rozbierania oraz w miarę możliwości na samodzielne rozebranie i odwieszenie ubrań na wyznaczone miejsce.
12. Omówienie spotkanych zabudowań, łąk i ogródków. Wykonanie pracy plastycznej „Tutaj mieszkam i żyję” za pomocą palców moczonych w farbie.
13. Wystawa prac w sali przedszkolnej.
Autor: Anna Weideman-Pająk