W sklepie „Żabka” - scenariusz zajęcia w grupie 6-latków
Cel hospitacji: Zapoznanie dzieci z pracą ludzi w dalszym i bliższym otoczeniu - organizacja wycieczki.
Obszary z podstawy programowej:
IV. 12 klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt);
IV.17 rozpoznaje modele monet i banknotów o niskich nominałach, porządkuje je, rozumie, do czego służą pieniądze w gospodarstwie domowym;
IV.20 wskazuje zawody wykonywane przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia, wyjaśnia, czym zajmuje się osoba wykonująca dany zawód.
Cel ogólny:
- Zapoznanie dzieci z pracą sprzedawcy.
- Zapoznanie z funkcjonowaniem sklepu.
Cele operacyjne:
- Nazywa przedmioty potrzebne do pracy sprzedawcy.
- Opowiada własnymi słowami, na czym polega praca sprzedawcy.
- Klasyfikuje artykuły wg. ich przeznaczenia.
- Przestrzega zasad bezpiecznego poruszania się ulicami podczas wyjścia z przedszkola.
Metody pracy:
- słowna - opowiadanie, objaśnienia
- percepcyjna - pokaz
Formy
- z całą grupą
Środki dydaktyczne:
- plastikowe artykuły,
- pieniądze o różnych nominałach,
- torby na zakupy,
- kamizelki odblaskowe.
Przebieg
1. Kilka dni wcześniej nauczyciel umawia się z właścicielem sklepu na wizytę. Prosi, aby sprzedawca opowiedział dzieciom o swojej pracy, powiedział jak działa kasa fiskalna, itp.
2. Przypomnienie dzieciom zasad bezpieczeństwa poruszania się podczas wyjścia poza teren przedszkola, rozmowa na temat właściwego zachowania się w miejscach publicznych.
3. Przedstawienie celu wycieczki.
4. Zejście do szatni. Założenie kamizelek odblaskowych.
5. Wizyta w sklepie - opowiadanie sprzedawcy o jego pracy i funkcjonowaniu sklepu. Zwrócenie przez dzieci uwagi na: przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, funkcjonowanie kasy fiskalnej, sposób komunikowania się klienta ze sprzedawcą/kasjerem - używanie zwrotów grzecznościowych, produkty, które możemy kupić w tym sklepie, rozmieszczenie produktów w sklepie.
6. Powrót do przedszkola.
7. Po powrocie do przedszkola wspólne podsumowanie wizyty w sklepie.
8. Zabaw tematyczna „Na zakupach”.
Opracowanie: Justyna Dyguda