„Bajkowe łamigłówki” - scenariusz zajęć dla 4-latków

Cel główny:
- wspomaganie rozwoju intelektualnego wraz z edukacją matematyczną.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- uważnie słucha;
- odtwarza ruchem treść opowieści;
- grupuje, przelicza elementy zbioru, porównuje ich liczebność;
- eksperymentuje ruchem, porusza się przy muzyce;
- reaguje na sygnały;
- przetwarza obraz graficzny na ruchowy;
- wyraża ekspresję twórczą podczas zabawy parateatralnej.
Osiągnięcia dzieci z poszczególnych obszarów zawartych w podstawie programowej wychowanie przedszkolnego:
- uczestniczy w zabawach ruchowych, muzycznych;
- przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu;
- przyjmuje i tworzy zasady w grupie;
- obdarza uwagą inne dzieci oraz osoby dorosłe;
- komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne;
- wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji teatralnych;
- wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego;
- odróżnia elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości;
- odpowiada na pytania;
- uważnie słucha;
- eksperymentuje ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną, porusza się przy muzyce, reaguje na sygnały;
- przetwarza obraz graficzny na ruchowy, określa kierunki na kartce papieru;
- nazywa symbole, wyjaśnia ich znaczenie;
- wyraża ekspresję twórczą podczas zabawy;
- układa przedmioty w grupy;
- przelicza elementy zbiorów, posługiwanie się liczebnikami głównymi.
Metody:
- słowne: rozmowa, instrukcja, objaśnienia;
- czynne: samodzielnych doświadczeń; zadań stawianych dziecku, kierowania własną działalnością dziecka, ćwiczeń;
- percepcyjne: obserwacja,pokaz;
- metoda gimnastyki twórczej R. Labana;
- metoda E. Gruszczyk -Kolczyńskiej.
Formy:
- indywidualna;
grupowa;
zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
„Czarodziejskie wrota” obrazek z zadaniami, treść opowieści, woreczki,obręcze, fasola, makaron, plakietki z symbolami, plansze z łamigłówkami, stroje i rekwizyty bajkowe, płyta CD
Przebieg zajęć:
Na tablicy umieszczone są „Czarodziejskie wrota” z zawieszonymi na nich kłódkami. Na każdej z kłódek umieszczona jest koperta z zadaniem. Po rozwiązaniu przez dzieci zadania nauczyciel zdejmuje kłódkę. Celem jest zdjęcie wszystkich kłódek i odkrycie jaka niespodzianka kryje się po otworzeniu wrót. Nauczyciel wprowadza dzieci do tematu poprzez opowieść własną o mamie i Stasiu.
1. „Zmienione tytuły” - zabawa dydaktyczna:
Nauczyciel odczytuje dzieciom zmienione tytuły bajek. Zadaniem dzieci jest podanie poprawnych nazw.
- Cudowny Kapturek
- Staś i Małgosia
- Kot w klapkach
- O rybaku i zielonej rybce
- Królewna Śnieżka i 20 krasnoludków
2. „Czerwony Kapturek” - opowieść ruchowa:
Nauczyciel czyta dzieciom opowieść o spacerze Czerwonego Kapturka przez las. Zadaniem dzieci jest zilustrowanie czytanego tekstu ruchem.
3. „Kopciuszek” - zabawa matematyczna:
Dzieci otrzymują w miseczkach makaron i fasolę. Zadaniem jest posegregowanie produktów, przeliczenie ich i określenie, których jest mniej, a których więcej.
4. „ Taniec bajkowych postaci” - zabawa ruchowa przy muzyce:
Dzieci mają przyklejone na bluzkach symbole z bajek. Określają z której bajki pochodzą. Na hasło nauczyciela tańczą dzieci z wybranej grupy.
5. „Tajemnicza droga” - zabawa dydaktyczna: