Przygody biedronki - scenariusz zajęć otwartych dla rodziców w grupie 6-latków

Cele zajęć:
I. Cele główne:
1. Rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10, z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych.
2. Kształtowanie umiejętności dokonywania analizy głoskowej wyrazów.
3. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania liter i czytania prostych wyrazów.
II. Cele operacyjne:
Dziecko:
- słucha wiersza,
- wypowiada się na podany temat,
- czeka na swoją kolej,
- rozwiązuje zagadki,
- odnajduje podany wyraz,
- porównuje ilość elementów za pomocą znaków: =, >, <,
- liczy, przelicza elementy,
- dodaje i odejmuje na konkretach lub na palcach,
- ustala wynik dodawania i odejmowania,
- rozpoznaje cyfry od 0 do 10,
- układa zdania z rozsypanki wyrazowej,
- czyta proste wyrazy i zdania,
- dopasowuje podpis do obrazka,
- uczestniczy w zabawach ruchowych,
- wykonuje pracę plastyczną.
Metody:
Słowne: rozmowa, objaśnienia, instrukcje,
Oglądowa: pokaz, obserwacja,
Czynna: zadań stawianych dziecku.
Formy pracy:
- indywidualna,
- zespołowa,
- grupowa.
Pomoce dydaktyczne: magnetofon, płyta CD, tekst wiersza, plansza z łąką, tekst zagadek, krzyżówka, napisy, obrazki do głoskowania, rozsypanki wyrazowe, obrazki do zdań, sylwety zwierząt, pisak, folia malarska, dzwoneczki, sylweta biedronki, kropki, czarne i czerwone kartki, klej, nożyczki, ruchome oczka.
Plan zajęć:
1. Powitanie piosenką „Tyle słonka dziś od rana…” (muz. M. Kluza, sł. M. Kluza). Śpiewanie i ilustrowanie piosenki ruchem.
2. Słuchanie wiersza W. Chotomskiej pt. „Jak biedronka zgubiła kropki?”.
W poniedziałek bardzo rano pierwsza kropka wpadła w siano.
Drugą kropką wiatr we wtorek grał w siatkówkę nad jeziorem.
W środę kos dał swoim dzieciom do zabawy kropkę trzecią.
W czwartek czwarta z siedmiu kropek w świat ruszyła autostopem.
Piąta kropka w piątek rano wpadła w studnię murowaną.
Szóstą kotek wziął w sobotę i nie oddał jej z powrotem.
A ta siódma przy niedzieli spadła w mieście z karuzeli.
3. Rozmowa na temat wiersza. Zachęcenie dzieci do pomocy w odnalezieniu kropek biedronki. Za każdą zabawę otrzymują kropkę dla biedronki.
4. Rozwiązywanie zagadek, wpisywanie rozwiązania zagadki do krzyżówki.
Skaczą po łące, pływają w wodzie .
Z bocianem żyją w ciągłej niezgodzie. (żabki)
Co to za panie mają pasiaste ubranie,
od nich słodki miodek na pewno dostaniesz. (pszczoły)
Skrzydełka mam jak płatki, choć sam nie jestem kwiatem,
I nad kwiatami w słońcu wesoło fruwam latem. (motyl)
To jest takie dziwne zwierzę ,
bo ma tylko jedną nogę.
Własny domek ma na grzbiecie,
kto to jest, na pewno wiecie ? (ślimak)
Chociaż są malutkie, bardzo pracowite.
Spotkasz je na łące, bo są ich tysiące. (mrówki)
Prawie nic nie widzi
i ma długi ryjek.
W czarnym kubraczku
pod ziemią się kryje. (kret)
Dziób czerwony, długie nogi.
Żabki ze strachu schodzą mu z drogi. (bocian)
Łatwo zauważysz między listeczkami
jej czerwony płaszczyk z czarnymi kropkami. (biedronka)
Znacie takiego małego konika,
który jest zielony,
w trawie sobie cyka? (konik polny)
Widzisz je we dnie,