Scenariusz zajęć i wiersz dla dzieci 3 i 4 letnich zabawy jesienne - strona 2
Obrazki z symbolami jesiennej pogody, nagranie odgłosów wiatru, deszczu i liści szeleszczących, plansza zał. 1 i plastikowe nakrętki dla każdego dziecka, folia malarska, liście z kolorowego papieru, utwór Symfonia G-dur nr 94 J. Haydyn, foliowe lek ramówki dla każdego, bębenki dla każdego, plastykowe łyżeczki dla każdego, preludium deszczowe F. Chopina, parasol, worki niebieskie dla każdego, nagranie piosenki Jesień czaruje, kartoniki z symbolami deszczu i wiatru, pudła oznaczone symbolami deszczu i wiatru, grzechotki, trójkąty, drewienka, papierowe krople deszczu, sylweta smutnej i wesołej chmury, wiersz Jesienna słota, wiersz Parasole H. Bechlerowej
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. Powitanie zabawą ruchową do piosenki Gdy na dworze….
2. Wysłuchanie wiersza : "Jesienna słota". Rozmowa na temat treści wiersza.
- O czym mówił wiersz?
- Opiszcie pogodę, o której mowa w wierszu?
- O jakiej porze roku mowa w wierszu? Zagadka w przypadku, kiedy dzieci nie wiedzą: Co to za pani, w złocie, w czerwieni, sady pomaluje, lasy przemieni, a gdy odejdzie gdzieś w obce kraje, śnieżna zawieja po niej zostaje. (jesień) – oglądanie ilustracji z jesienną pogodą
3. „Odgłosy jesieni” – zagadki słuchowe
Co słyszysz?” – słuchanie zjawisk akustycznych. Rozróżnianie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla późnojesiennej pogody.
Dzieci siedzą w kole na dywanie. Każdy uczestnik zabawy otrzymuje plastikową zakrętkę oraz podzieloną na 3 części planszę przedstawiającą jesienne obrazki ( wiatr, opadłe liście, deszcz). Nauczyciel włącza kolejne nagrania, a dzieci po rozpoznaniu odgłosu kładą zakrętkę na właściwym miejscu, tj. obrazku kojarzącym się z danym dźwiękiem.
4. Zabawa muzyczno – ruchowa uwrażliwiająca na zmiany tempa: „Wiatr i wiaterek”
Dzieci stoją na obwodzie koła, w rękach trzymają. chustę animacyjną , na którą nauczycielka rozrzuca sylwety jesiennych liści. Dzieci poruszają chustą animacyjną w zależności od tempa utworu muzycznego:
Lekko, wolno - gdy muzyka jest spokojna, wolna
mocno, szybko - gdy muzyka, staje się coraz szybsza: (utwór Symfonia G – dur nr 94 J. Haydn)
5. Zabawa „Jesienny spacer”
Przy dźwiękach muzyki dzieci chodzą po suchych jesiennych liściach (ugniatają torebki foliowe naśladując odgłos chodzenia po listkach). Gdy muzyka milknie dzieci zatrzymują się i naśladują drzewa szumiące na wietrze, sz,sz i machają foliowymi torbami.
6. .Aktywne słuchanie wiersza H.Bechlerowej „Parasole” z wykorzystaniem bębenków
Na ulicy pod drzewami
parasole dwa.
Pod tym dużym idzie mama,
pod tym małym – ja.
Idę z mamą. Idę słucham,
mama słucha też,
jak z drzewami o czymś szepce
rozgadany deszcz.