Sprawozdanie z realizacji programu „BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK”
Dzieci z przedszkola nr 43 w Sosnowcu uczestniczyły w realizacji programu autorskiego pt. „Bezpieczny przedszkolak” w roku szkolnym 2016/2017. W programie wzięły udział dzieci w wieku przedszkolnym 3-6 lat .
Wiek przedszkolny to czas intensywnego rozwoju fizycznego i umysłowego dziecka. Już od najmłodszych lat dzieci wprowadzane są w świat wartości dotyczących bezpieczeństwa. W tym czasie chcieliśmy nie tylko zapoznać dzieci z niebezpieczeństwami im grożącymi, ale przede wszystkim utrwalać u nich postawy i zachowania dające im poczucie bezpieczeństwa. Podejmując zadania edukacyjne ku bezpieczeństwu dziecka, ważne jest zapoznanie dzieci ze sposobem radzenia sobie w sytuacjach trudnych, zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu, wzbudzeniu w nich czujności w celu zapobiegania powstawaniu zagrożeń, a zatem pragniemy wyposażyć dzieci w wiedzę, umiejętności i nawyki bezpiecznego postępowania w życiu codziennym.
Tych zagrożeń może być wiele. Najpoważniejsze to te, które związane są z bezpieczeństwem na drodze z i do przedszkola, domu jak również zagrożenia odnoszące się do możliwości stania się ofiarą przestępstwa o charakterze kryminalnym. Nie można zapomnieć o zagrożeniach pożarowych, dotyczących niebezpieczeństw zwierząt, czy tych płynących z zabawy w niewłaściwym miejscu.
Dzieci w wieku przedszkolnym są bardzo podatne na przyswojenie prawidłowych nawyków i odpowiednich przyzwyczajeń. Często właśnie własnym przykładem dajemy dzieciom wzorzec prawidłowych postaw wpływających na ich bezpieczeństwo.
Realizując treści programu podjęto następujące działania:
1. Dzieci zostały zapoznane z zasadami bezpiecznego poruszania się w przedszkolu, poznały i utrwalały zasady bezpieczeństwa i higieny. Nauczycielki zapoznawały przedszkolaków z placem zabaw i jego przeznaczeniem, zasadami bezpiecznej zabawy w przedszkolnym ogrodzie.
2. Wszystkie grupy tworzyły „Kodeksy przedszkolaka”, w których znalazły się normy zachowania i zasady postępowania dla dzieci.
3. Nauczyciele realizowali tematy kompleksowe poruszające tematykę bezpieczeństwa w przedszkolu i w drodze do przedszkola. Omawiano zasady ruchu drogowego, zasady poruszania się pieszych po ulicy oraz właściwe zasady sygnalizacji świetlnej, dzieci dowiedziały się, w jakich miejscach można bezpiecznie przejść na drugą stronę jezdni.
4. Podczas zajęć na bieżąco realizowano tematykę wynikającą z podstawy programowej, na temat wdrażania do odpowiedzialnego stosowania się do znaków i sygnałów drogowych. Oprócz tego, podsumowując cykl zabaw dzieci w myśl pedagogiki zabawy odpowiadały na pytania: jestem bezpieczny bo...znam numery na policję, straż pożarną i pogotowie, przechodzę na zielonym świetle…. itp.
Bardzo ważna jest również umiejętność informowania o zdarzeniu, którego jest się świadkiem. Razem z naszymi dziećmi, poprzez zabawę, poznawaliśmy numery alarmowe do odpowiednich służb. Bardzo trudnym jednak zadaniem dla dzieci, okazało się przekazywanie informacji o tym co się stało. Podopieczni dowiedzieli się, że muszą podać miejsce zdarzenia, w którym miał miejsce wypadek, kto jest z nim i podać swoje imię i nazwisko.
5. W październiku odbyła się prelekcja z funkcjonariuszami Komendy Miejskiej Policji w Sosnowcu. Tematem przewodnim prelekcji było „Bezpieczeństwo na drodze”. Policjanci w tym zakresie zapoznali dzieci z zasadami ruchu drogowego, wskazali właściwe sposoby postępowania w trakcie drogi z i do przedszkola. W trakcie spotkania funkcjonariusze naszej komendy zapoznali dzieci z zasadami pracy kryminalistycznej Policji. Podopieczni poznali między innymi sposoby zabezpieczania śladów linii papilarnych oraz zabezpieczeń śladów na miejscu zdarzenia.
6. Na terenie placówki odbyło się również spotkanie z psem i jego przewodnikiem, celem spotkania było wykształcenie pożądanego modelu zachowania się dziecka w kontakcie z niebezpiecznymi zwierzętami. Przedszkolaki nauczyły się, jak należy postępować, gdy pies szczeka lub atakuje.
7. W celu utrwalenia zasady ograniczonego zaufania wobec obcych uczestniczyliśmy w spotkaniu z przedstawicielem Straży Miejskiej w Sosnowcu, który opowiadał o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, o charakterze swojej pracy, a także o tym, że nie wolno ufać obcym. Dzieci obejrzały ciekawy film oraz odgrywane były scenki z ich udziałem.
8. Dzieci brały również udział w warsztatach pierwszej pomocy przedmedycznej, utrwaliły numer alarmowy 999 oraz zasady udzielania i wzywania pomocy.
9. Podczas prowadzonych zajęć nauczycielki odwoływały się również do spotkania z funkcjonariuszami Straży Pożarnej reprezentującymi Komendę Miejska PSP w Sosnowcu. Tematem spotkania było „Bezpieczeństwo przeciwpożarowe”. Dzielni Strażacy w tym zakresie zapoznali dzieci z zasadami przeciwpożarowymi i wskazali właściwe sposoby postępowania z ogniem i produktami łatwopalnymi.
W trakcie spotkania strażacy zaprezentowali również posiadany sprzęt ratowniczy oraz wspaniały wóz strażacki, który wielokrotnie był wykorzystywany w akcjach ratowniczych. Dzieci miały możliwość zwiedzania pojazdu Straży Pożarnej oraz zrobienia sobie pamiątkowego zdjęcia.
Wszystkim podjętym działaniom towarzyszyła twórczość plastyczna naszych dzieci - kolorowanie kolorowanek, malowanie numerów alarmowych, wykonywanie pojazdów uprzywilejowanych. Dzieci poznawały wiersze i piosenki, uczestniczyły w zabawach ruchowych, czy układały z klocków drewnianych „ruch uliczny”.
Autor: Marta Kaszuba