Model wychowanka pięciolatka

Model wychowanka pięciolatka

Model wychowanka pięciolatka.

Uczenie się:

  • Rozumie i umie określić stosunki przestrzenne, czasowe oraz ilościowe,
  • Zna cyfry,
  • Zna środowisko społeczne, przyrodnicze i techniczne,
  • Zna zasady zachowań prozdrowotnych,
  • Rozumie, dlaczego jest mu potrzebny ruch,
  • Zna zasady zdrowego i racjonalnego odżywiania się,
  • Zna symbole narodowe,
  • Zna swój adres i miejsce swojego zamieszkania,
  • Zna nazwę i dzieje związane z naszą miejscowością,
  • Zna zakłady pracy swoich rodziców,
  • Zna ciekawe zawody wykonywane dawniej i współcześnie,
  • Zna tradycje i historię własnego regionu,
  • Zna wybrane krajobrazy charakterystyczne dla naszego kraju,
  • Zna obrzędy ludowe,
  • Zna kroki tańców ludowych.


Myślenie:

  • Dostrzega dobro, prawdę piękno,
  • Potrafi przewidzieć skutki własnego działania zarówno dobrego jak i złego,
  • Utożsamia się z własnym krajem,
  • Wie, że jest Polakiem i Europejczykiem,
  • Dostrzega uroki miejsca, w którym żyje,
  • Dostrzega zależność pomiędzy ukształtowaniem terenu, konieczność zajęciami ludności,
  • Wie, dlaczego należy odwiedzać miejsca pamięci narodowej,
  • Rozumie konieczność stosowania zabiegów higienicznych,
  • Rozumie potrzebę dbania o estetyczny wygląd,
  • Dostrzega zależność pomiędzy racjonalnym i właściwym odżywianiem, a zdrowiem człowieka,
  • Wie, dlaczego potrzebny jest mu ruch i pobyt na świeżym powietrzu,
  • Rozumie, że każdy ma prawo mieć odmienne zdanie na dany temat i może je wypowiedzieć ze spokojem i przekonaniem, że będzie uszanowane i odebrane w sposób tolerancyjny.


Poszukiwanie

  • Rozpoznaje charakterystyczne cechy własnego regionu,
  • Obserwuje i porównuje krajobraz architektoniczny miasta i dzielnicy,
  • Dostrzega piękno i oryginalność sztuki ludowej /piosenki, tańce, stroje/,
  • Rozpoznaje stroje ludowe i łączy je z regionem Polski, z którego pochodzą,
  • Szuka w literaturze i dostępnych środkach masowego przekazu informacji o własnym regionie i kraju,
  • Potrafi rozpoznać właściwe działania i zachowania zarówno własne jak i innych jako pro zdrowotne
  • Poszukuje miejsc i różnorodnych warunków zarówno w domu jak i w przedszkolu do rozwijania własnej aktywności ruchowej,
  • Poszukuje i rozpoznaje przykłady właściwego i niewłaściwego odżywiania.
  • Poszukuje i rozpoznaje przyrodę ożywioną i nie ożywioną,
  • Doskonalenie się
  • Poszerza swoją wiedzę na temat własnego miasta, regionu i kraju,
  • Przyswoi nazwy ulic i głównych instytucji,
  • Posiada wiadomości dotyczące miejsca zamieszkania,
  • Umie korzystać z książek, atlasów, encyklopedii, czasopism,
  • Przyswoi zasady właściwego zachowania podczas spacerów i wycieczek,
  • Posiada znajomość zasad zdrowego trybu życia,
  • Rozumie, dlaczego nie należy używać ognia, gazu oraz żadnych urządzeń bez obecności dorosłych,
  • Przyswoi zasady ochrony przyrody.

 

Współpraca:

  • Uczestniczy w zajęciach i zabawach z rówieśnikami i rodziną,
  • Współpracuje z dorosłymi i innymi dziećmi w pracach podejmowanych na rzecz środowiska lokalnego,
  • Bierze udział w aktualnych wydarzeniach lokalnych
  • Wspólnie z dorosłymi, rodzeństwem i rówieśnikami włącza się do przygotowań świątecznych,
  • Identyfikuje się z rodziną i jej tradycjami,
  • Uczestniczy w między przedszkolnych konkursach.


Komunikowanie się:

  • Wie jak zachowywać się w miejscach publicznych,
  • Potrafi podzielić się swoją wiedzą z rówieśnikami i dorosłymi,
  • Potrafi przyjąć krytykę innych w stosunku do własnej osoby,
  • Potrafi wyrazić swoje uczucia na temat zdrowia własnego i innych,
  • Wie, kto w otoczeniu troszczy się o jego zdrowie i bezpieczeństwo,
  • Wie, do kogo może się zwrócić się o pomoc w przypadku, gdy coś mu grozi.

 

Działanie:

  • Jest chłonny przyjmować wiedzę i działać,
  • Podejmuje różnorodne działania w zakresie aktywności umysłowej, werbalnej i ruchowej,
  • Uczestniczy w zawodach i konkursach,
  • Porządkuje swoje miejsce pracy i zabawy,
  • Stosuje zasady higieny osobistej,
  • Potrafi samodzielnie ubierać się i rozbierać,
  • Kulturalnie zachowuje się przy stole,
  • Przygotowuje elementy dekoracyjne i upominki świąteczne,
  • Przyjmuje postawę opiekuńczą wobec osób potrzebujących pomocy ,
  • Przyjmuje postawę opiekuńczą wobec świata przyrody i świata zwierząt.

Autor: Małgorzata Gajewska – Banach

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi