Model wychowanka pięciolatka
Model wychowanka pięciolatka.
Uczenie się:
- Rozumie i umie określić stosunki przestrzenne, czasowe oraz ilościowe,
- Zna cyfry,
- Zna środowisko społeczne, przyrodnicze i techniczne,
- Zna zasady zachowań prozdrowotnych,
- Rozumie, dlaczego jest mu potrzebny ruch,
- Zna zasady zdrowego i racjonalnego odżywiania się,
- Zna symbole narodowe,
- Zna swój adres i miejsce swojego zamieszkania,
- Zna nazwę i dzieje związane z naszą miejscowością,
- Zna zakłady pracy swoich rodziców,
- Zna ciekawe zawody wykonywane dawniej i współcześnie,
- Zna tradycje i historię własnego regionu,
- Zna wybrane krajobrazy charakterystyczne dla naszego kraju,
- Zna obrzędy ludowe,
- Zna kroki tańców ludowych.
Myślenie:
- Dostrzega dobro, prawdę piękno,
- Potrafi przewidzieć skutki własnego działania zarówno dobrego jak i złego,
- Utożsamia się z własnym krajem,
- Wie, że jest Polakiem i Europejczykiem,
- Dostrzega uroki miejsca, w którym żyje,
- Dostrzega zależność pomiędzy ukształtowaniem terenu, konieczność zajęciami ludności,
- Wie, dlaczego należy odwiedzać miejsca pamięci narodowej,
- Rozumie konieczność stosowania zabiegów higienicznych,
- Rozumie potrzebę dbania o estetyczny wygląd,
- Dostrzega zależność pomiędzy racjonalnym i właściwym odżywianiem, a zdrowiem człowieka,
- Wie, dlaczego potrzebny jest mu ruch i pobyt na świeżym powietrzu,
- Rozumie, że każdy ma prawo mieć odmienne zdanie na dany temat i może je wypowiedzieć ze spokojem i przekonaniem, że będzie uszanowane i odebrane w sposób tolerancyjny.
Poszukiwanie
- Rozpoznaje charakterystyczne cechy własnego regionu,
- Obserwuje i porównuje krajobraz architektoniczny miasta i dzielnicy,
- Dostrzega piękno i oryginalność sztuki ludowej /piosenki, tańce, stroje/,
- Rozpoznaje stroje ludowe i łączy je z regionem Polski, z którego pochodzą,
- Szuka w literaturze i dostępnych środkach masowego przekazu informacji o własnym regionie i kraju,
- Potrafi rozpoznać właściwe działania i zachowania zarówno własne jak i innych jako pro zdrowotne
- Poszukuje miejsc i różnorodnych warunków zarówno w domu jak i w przedszkolu do rozwijania własnej aktywności ruchowej,
- Poszukuje i rozpoznaje przykłady właściwego i niewłaściwego odżywiania.
- Poszukuje i rozpoznaje przyrodę ożywioną i nie ożywioną,
- Doskonalenie się
- Poszerza swoją wiedzę na temat własnego miasta, regionu i kraju,
- Przyswoi nazwy ulic i głównych instytucji,
- Posiada wiadomości dotyczące miejsca zamieszkania,
- Umie korzystać z książek, atlasów, encyklopedii, czasopism,
- Przyswoi zasady właściwego zachowania podczas spacerów i wycieczek,
- Posiada znajomość zasad zdrowego trybu życia,
- Rozumie, dlaczego nie należy używać ognia, gazu oraz żadnych urządzeń bez obecności dorosłych,
- Przyswoi zasady ochrony przyrody.
Współpraca:
- Uczestniczy w zajęciach i zabawach z rówieśnikami i rodziną,
- Współpracuje z dorosłymi i innymi dziećmi w pracach podejmowanych na rzecz środowiska lokalnego,
- Bierze udział w aktualnych wydarzeniach lokalnych
- Wspólnie z dorosłymi, rodzeństwem i rówieśnikami włącza się do przygotowań świątecznych,
- Identyfikuje się z rodziną i jej tradycjami,
- Uczestniczy w między przedszkolnych konkursach.
Komunikowanie się:
- Wie jak zachowywać się w miejscach publicznych,
- Potrafi podzielić się swoją wiedzą z rówieśnikami i dorosłymi,
- Potrafi przyjąć krytykę innych w stosunku do własnej osoby,
- Potrafi wyrazić swoje uczucia na temat zdrowia własnego i innych,
- Wie, kto w otoczeniu troszczy się o jego zdrowie i bezpieczeństwo,
- Wie, do kogo może się zwrócić się o pomoc w przypadku, gdy coś mu grozi.
Działanie:
- Jest chłonny przyjmować wiedzę i działać,
- Podejmuje różnorodne działania w zakresie aktywności umysłowej, werbalnej i ruchowej,
- Uczestniczy w zawodach i konkursach,
- Porządkuje swoje miejsce pracy i zabawy,
- Stosuje zasady higieny osobistej,
- Potrafi samodzielnie ubierać się i rozbierać,
- Kulturalnie zachowuje się przy stole,
- Przygotowuje elementy dekoracyjne i upominki świąteczne,
- Przyjmuje postawę opiekuńczą wobec osób potrzebujących pomocy ,
- Przyjmuje postawę opiekuńczą wobec świata przyrody i świata zwierząt.
Autor: Małgorzata Gajewska – Banach