W ramach naszej witryny używamy plików cookies, aby zapewnić świadczenie usług na najwyższym poziomie. Jeśli będziesz kontynuować, uznamy, że zgadzasz się na korzystanie z plików cookies na naszej stronie. Możesz w każdej chwili dokonać zmiany ustawień dotyczących plików cookies w swojej przeglądarce internetowej. Kliknij po więcej szczegółów. AKCEPTUJĘ

Rozwój emocjonalny przedszkolaka. Zabawy na wyrażanie uczuć

Rozwój emocjonalny przedszkolaka. Zabawy na wyrażanie uczuć
Drukuj Skomentuj

Wiek przedszkolny to okres, kiedy dziecko rozwija się intelektualnie, społecznie, motorycznie, a także emocjonalnie. Progres decyduje nie tylko o jego gotowości szkolnej, ale też o predyspozycjach w życiu dorosłym. Jak więc przebiega rozwój emocjonalny przedszkolaka? W artykule przeczytasz o emocjach dziecka, ale też jak można wspierać w przeżywaniu ich. Prezentujemy też zabawy na naukę wyrażania uczuć dla przedszkolaków.

Po co dziecko ma się uczyć o uczuciach?


Nauka o uczuciach pomoże przedszkolakowi w wielu innych aspektach. Umiejętność rozpoznawania i nazywania uczuć pozwoli na jasne wyrażanie potrzeb. W dalszym etapie pomoże w odpowiednim kontrolowaniu reakcji, np. na złość i smutek. Dodatkowo świadomość różnorodności uczuć i charakterów ludzkich rozbudzi w dziecku empatię na emocje innych.

 

Rozwój emocjonalny przedszkolaka


Dzieci w wieku przedszkolnym są żywiołowe i impulsywne. Ich układ nerwowy jest jeszcze niedojrzały, a procesy pobudzania przeważają nad procesami hamowania. Z tego powodu przedszkolak często nie panuje nad swoimi reakcjami. Warto jednak też zaznaczyć, że emocje, choć często gwałtowne, szybko też gasną.

Niektóre emocje wywołują reakcje fizjologiczne - np. moczenie, płacz. Dziecko w tym wieku przejawia też różne lęki. Najbardziej widoczny jest lęk separacyjny, czyli strach przed rozstaniem z opiekunem (widoczny zwłaszcza na początku chodzenia do przedszkola). Może też mieć lęki rozwojowe (np. przed ciemnością - sprawdź, jak sobie z nim poradzić! Dziecko boi się ciemności - co robić?)

Przedszkolak potrzebuje potwierdzenia uczuć najbliższych. Ma bardzo silną potrzebę bezpieczeństwa, dlatego ważne jest dla niego bycie blisko z rodzicami, wspólnie spędzany czas, przytulanie się. Sam też chętnie okazuje miłość i przywiązanie.

 

Jak rozmawiać z dzieckiem o uczuciach?


Ucz dziecko, że o uczuciach rozmawiać... warto. Pokazuj na własnym przykładzie, że nie należy się ich wstydzić. Pamiętaj by zaznaczać, że nie ma uczuć “dobrych” i “złych”. Wszystkie emocje są nam potrzebne, choć niektóre są mniej przyjemne od innych. Każdy ma prawo do bycia zdenerwowanym, smutnym, tak samo jak wesołym.

Rozmowa o uczuciach powinna się opierać się nie tylko na nazywania ich, ale też opowiedzeniu o odpowiednich reakcjach. Rozmawiając z dzieckiem o uczuciach warto zaznaczyć, że należy je wyrażać - ale trzeba to robić w sposób, który nie urazi i nie krzywdzi innych. Kultywujesz dawne przekonanie, że “chłopaki nie płaczą”? Czas to zmienić! Odreagowywanie emocji jest ważne dla zdrowia psychicznego dziecka - tłumienie w sobie uczuć może w przyszłości powodować zaburzenia psychiczne i choroby somatyczne.

 

Zobacz też: Jak pomóc dziecku w walce ze stresem?

 

Nie bagatelizuj uczuć i lęków dziecka. Nie wyśmiewaj, nie wzmacniaj strachu. Spraw, by dziecko czuło się akceptowane. A jednocześnie opowiedz mu o tym, jaki świat jest różnorodny: nie tylko kulturowo i politycznie, ale też emocjonalnie. To, co w nas rozweselenie radość, komuś innemu może sprawić przykrość. Okazuj dziecku empatię, a samo stanie się bardziej wyrozumiałe dla innych. Więcej przeczytasz tu: Jak uczyć dziecko tolerancji?

 

Wspieranie rozwoju emocjonalnego przedszkolaka

 

Pomóż dziecku w nauce o emocjach. Naucz go:

 

  • rozpoznawać emocje - te, które sam przeżywa. Ale też te, które przeżywają inni. Zrozumienie i akceptacja emocji innych jest podstawą do budowania zdrowych relacji;
  • nazywać emocje - świat nie jest zły albo dobry. Ludzie nie są weseli albo smutni. Jest wiele emocji, których maluch nie będzie umiał nazwać, jeśli mu w tym nie pomożesz;
  • określać potrzeby - niektóre emocje, zwłaszcza negatywne, wiążą się z niezaspokojonymi potrzebami. Naucz dziecko rozpoznawać, jaki jest powód odczuwania konkretnych uczuć, by mogło sobie w przyszłości pomóc. Albo innym;
  • reagować na emocje - nie każde dziecko jest po prostu “niegrzeczne”. Maluchy nie zawsze potrafią sobie poradzić z burzą uczuć, dlatego gwałtownie reagują na nie fizycznie. Czasem też po prostu nie znają innych sposobów odreagowania emocji. Pokaż dziecku, jakie zachowania są akceptowane i nie krzywdzą innych.

 

Twoje dziecko przejawia zachowania agresywne? Przeczytaj więcej tu: Agresywne dziecko - jak reagować na napady złości?

 

Zabawy na wyrażanie uczuć

 

1. Rozpoznawanie uczuć na obrazkach - Jest to zabawa często stosowana w żłobkach i przedszkolach. Wystarczy przygotować uproszczone rysunki twarzy z różnymi minami: uśmiechniętą, smutną, złą, itd. Dzieci rozpoznają emocje przedstawione na rysunkach i nazywają je.

 

W warunkach domowych warto pobawić się z dzieckiem w rozpoznawanie uczuć postaci na ilustracjach (np. w bajkach, ale też kolorowankach, czasopismach). Jeśli czytaliście już wcześniej bajkę, zapytaj dziecko czy pamięta, dlaczego dana postać tak się czuła. Możecie też rozpoznawać uczucia postaci w gazetach i wymyślać powody ich stanów emocjonalnych. Pytaj dziecko o jego zdanie: “Jak myślisz, co się mogło przydarzyć tej pani wcześniej?”, “A ty jakbyś się czuł w tej sytuacji?”, “Ten pan jest smutny. A co sprawia, że Tobie jest smutno? Co lubisz wtedy robić?”.

 

2. Dokończ zdanie… rysunkiem - Zaproponuj dziecku wspólne rysowanie. Możecie wybrać temat: co ostatnio sprawiło dziecku przyjemność albo co by zrobił, gdyby czuł konkretną emocję.
Dokończciee zdanie i narysujcie opisywaną sytuację:

 

  • Wczoraj byłem szczęśliwy, bo…
  • Dziś w przedszkolu radość sprawiło mi…
  • Kiedy jest mi smutno, chcę…
  • Gdy się boję, pomaga mi…
  • Kiedy widzę, że mojej mamie jest smutno...

 

Pamiętaj, że twórczość plastyczna wspiera regulację emocjonalną maluchów. Może pomóc dziecku rozładowywać napięcia albo pełnić funkcje kompensacyjne.

 

3. Kalambury - Odgrywanie scenek pomaga w naucę wyrażania uczuć na wielu poziomach: uczy nazywania ich, reagowania na nie, a także rozładowuje emocje. Dlatego wszelka zabawa w udawanie (w tym też zabawa w teatr) jest świetną propozycja na wspieranie rozwoju emocjonalnego przedszkolaka.

 

Kalambury będą dla dziecka o tyle ciekawe, bo można je swobodnie modyfikować w zależności od poziomu rozwoju uczestników. Możecie pokazywać sobie tylko miny i zgadywać emocje. Możecie też połączyć konkretną emocję z czynnością (powodem), bazując na hasłach: "Jestem… bo (robię)...”. Przykładowo:

 

  • Jestem radosny, bo gram w piłkę.
  • Jestem smutny, bo zgubiłem książkę.
  • Jestem zły, bo ktoś zabrał mi zabawkę.

 

4. Tworzenie układu choreograficznego - Masz utwory, które wywołują w Tobie silne emocje? Może zapoznać z nimi Twojego malucha? Zaproponuj prezentowanie tańcem emocji, które wywołuje w Was utwór. Może to być improwizacja ruchowa. Możecie też wcześniej wysłuchać piosenki i porozmawiać o uczuciach, z którymi Wam się kojarzy.

 

Twoje dziecko lubi przebieranki? Zaproponuj zrobienie odpowiedniego stroju, a nawet scenografii do przedstawienia układu choreograficznego!

 

Nauka emocji - nie tylko w domu


Również inne aktywności pomagają dziecku w zrozumieniu świata uczuć. Warto wychodzić z przedszkolakiem na przedstawienia teatralne dedykowane kilkulatkom albo koncerty. Rozejrzyj się za warsztatami artystycznymi w Twojej okolicy: plastycznymi, teatralnymi, muzycznymi. Sprawdzaj ciekawe pozycje bajek terapeutycznych.

 

Pokaż, że dziecko nie jest samo w przeżywaniu różnych emocji. Istnieje mnóstwo metod na radzenie sobie z nimi oraz ich wyrażanie.

 

 

Może zainteresuje Cię też: Jak nauczyć przedszkolaka radzenia sobie z porażką?

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi