Scenariusz zajęć adaptacyjnych dla dzieci czteroletnich

Cele:
- integracja dzieci i rodziców z przedszkolem
- niwelowanie lęku związanego z rozpoczęciem edukacji przedszkolnej
- tworzenie atmosfery bezpieczeństwa, radości, przyjaźni i zaufania
- przybliżenie rodzicom form pracy z dziećmina
- wiązywanie kontaktu z dziećmi i rodzicami
- wzmacnianie więzi: dziecko-rodzic-nauczyciel
Metody: czynne, zadań stawianych do wykonania, pedagogiki zabawy, słowne
Formy: z całą grupą dzieci, zabawy indywidualne
Środki dydaktyczne: płyta CD, kartki do wykonania wizytówek, nożyczki, klej, kredki, chusta animacyjna, różne zabawki, piłka, papier kolorowy, krepina, fartuszki ochronne.
Przebieg:
1. Zaproszenie dzieci i rodziców do sali grupowej.
- wykonanie wizytówek: „Kwiatek”- wycięcie przez rodzica, wpisanie imienia dziecka, naklejenie na ubranko dziecka.
2. Powitanie przy rymowance:
Wszyscy są, witam Was
Zaczynamy, już czas.
Jestem Ja, jesteś Ty
Jeden, dwa, trzy.
3. Zabawa w kręgu na temat: „Imię i gest”
- Zabawa zapoznawczo – integracyjna „Imię i gest”- dziecko lub rodzic podaje swoje imię pokazując jednocześnie jakiś gest, reszta uczestników powtarza imię i gest
- Zabawa z piłką „Ulubiona zabawka” – turlanie piłki
4. Zabawy z chustą animacyjną:
- Karuzela - dzieci i rodzice trzymają za uchwyty naprężoną chustę na wysokości pasa, śpiewając:
„Chłopcy dziewczęta dalej spieszmy się karuzela czeka wzywa nas daleka starsi już poszli, a młodsi jeszcze nie, hej hopsasa jak ona szybko mknie hej dalej dalej do zabawy spieszmy się, hej hopsasa jak ona szybko mknie hej dalej dalej do zabawy spieszmy się”
i rytmicznie przekazują sobie chustę w prawą stronę, a potem w lewą;
- Bilard
- „Czego brakuje?” – dzieci odgadują, którą zabawkę przykryła chusta.
- „Kolorowe wycieczki” - - wszyscy siedzą na podłodze trzymając chustę na wysokości pasa. Prowadzący podaje nazwę koloru, a osoby trzymające ten kolor zmieniają się miejscami, przebiegając pod chustą.
- „Szukaj koloru” - chusta leży na podłodze, na hasło: „siadamy na trawce”- dzieci siadają na kolorze zielonym, „kąpiemy się w jeziorze”- siadają na kolorze niebieskim, „opalamy się na żółtym piasku”- na żółtym, „wąchamy czerwone kwiatki”- na czerwonym.
5. „Zaproś zabawkę do tańca” - zapamiętanie jej miejsce i odłożenie jej po skończonym tańcu na swoje miejsce
6. Zabawa przy muzyce „Dmuchamy piórka” – dzieci chodzą po chuście i starają się dmuchaniem utrzymać piórka jak najdłużej w powietrzu.
7. Zabawa „Dotknij czegoś w kolorze...”: miękkiego; twardego; plastikowego, drewnianego, papierowego itp.”
8. Zabawa taneczna przy piosence pt.: „Krasnoludek”.
9. „Nasz obrazek” – układanie na dywanie wspólnego obrazka z klocków Dinescha.
10. „Łódka” – naklejanka z gotowych elementów.
10. „Zabawa w chowanego” – zabawa przy muzyce.
11. Zaproszenie dzieci do zabawy w kącikach zainteresowań w sali.
12. „Zrób tak jak ja” – zabawa przy muzyce.
13. Zakończenie spotkania. Podziękowanie za wspólną zabawę.
Autor: Magdalena Marinković